de juiste kennis
op het juiste
moment
Grip begint
bij begrijpen

18 december 2019

Terugkijken en vooruitblikken met Bas Otting

Sinterklaas is het land uit, de kerstboom wordt opgetuigd en de drukte op kantoor neemt langzaamaan af: we naderen het einde van 2019. Hoe zag het jaar eruit voor Way2connect? Wat waren hoogtepunten en waar lagen uitdagingen? Wat gaat er volgend jaar spelen in de markt en wat gaat dit betekenen? We stelden onze vragen aan Bas Otting!

Bas, hoe zag 2019 eruit voor Way2connect?
“Het was voor ons een jaar waarin we op verschillende vlakken groei hebben doorgemaakt. Groei als bedrijf, maar ook in de functionaliteit van onze applicaties en de manier waarop we met klanten omgaan. We zijn van softwareleverancier gegroeid naar een organisatie die actief meedenkt met klanten. Vanuit onze propositie ‘grip begint bij begrijpen’, onderzoeken we wat er gebeurt bij een klant en adviseren we over de beste manier om doelstellingen te behalen. Ook als dit betekent dat we onze software niet verkopen.”

Dat is nogal een ontwikkeling! Wat was daarvoor nodig?
“We zijn anders gaan kijken naar klanten en zijn onszelf serieuzer gaan nemen als partner. We hebben unieke kennis die niemand in de markt heeft en kunnen daarmee echt het verschil maken voor klanten. We weten hoe een proces écht geoptimaliseerd wordt, maar ook wat totaal niet werkt. Je kunt makkelijk zeggen: hoe wil je het hebben? Zo gaan we het doen. Maar wij zeggen juist vaak: dat kan wel, maar dat wil je helemaal niet en wel hierom. Dat is een vernieuwde kijk die nodig was voor onze ontwikkeling.”

Waar ben je het meest trots op?
“Persoonlijk ben ik trots op onze eerste grote internationale klant uit Engeland en de manier waarop we daar als bedrijf mee om zijn gegaan. Het betekende dat we onze eigen processen nog beter moesten inrichten en dat is gelukt. Dat hebben we echt met het hele team gerealiseerd. Ook is het een klant met complexe situaties binnen de organisatie, waardoor iedereen hieraan een bijdrage heeft kunnen leveren. Die ‘team effort’ vind ik echt mooi!

Wat ik ook heel bijzonder vind, is hoe klanten met ons omgaan. Ik ben blij met hoeveel vertrouwen ze hebben in onze samenwerking. Ze delen openlijk waarmee ze zitten, zodat wij ze verder kunnen helpen. Kwetsbaarheden delen als ondernemer is vaak toch spannend, dus ik ben trots op deze vertrouwensband.”

Wat was de grootste uitdaging?
“In de loop van het jaar merkten we dat, door onze groei en transformatie, bestaande klanten net wat minder aandacht kregen dan dat we zouden willen. En dat is niet terecht: zij zijn minstens net zo belangrijk als nieuwe projecten. Einde van dit jaar hebben we daarom een grote inhaalslag gemaakt en dit blijft ook voor komende jaar een doel. Met behulp van een Customer Success Manager willen we meer ruimte houden voor bestaande klanten en de klanttevredenheid.”

Wat speelt er momenteel in de markt en wat voorzie je voor volgend jaar?
“Ik zie een aantal ontwikkelingen in de markt. Er is een grotere hang naar duurzaamheid en in de bouw heeft bijvoorbeeld het stikstofprobleem echt wel een impact. Ook is er een mate van voorzichtigheid in investeringen, vanwege zorgen om de economische situatie en ontwikkelingen in de wereld. Verder zien we schaalvergroting: grotere bedrijven worden nog groter. Dat betekent voor kleinere bedrijven dat ze nog meer moeten concurreren met bedrijven die hun zaken goed voor elkaar hebben en de dienstverlening die eindklanten hierdoor gewend zijn. Onze software speelt in deze uitdagingen een grote rol: door efficiënter te werken realiseer je een lagere uitstoot en door slimme koppelingen kun je dezelfde service leveren als de grote organisaties. Als de ROI-tijd dan ook nog eens aantoonbaar kort is, dan is het risico met oog op globale ontwikkelingen ook een stuk minder hoog.”

Wat staat er voor Way2connect op de planning?
“We zijn het afgelopen jaar flink gegroeid, ook qua mensen. Dat betekent dat wij ook intern processen steeds beter op orde moeten hebben. Dat gaan klanten merken: meer contact en meer duidelijkheid. Daarnaast gaan we een grootser eigen evenement organiseren rondom plannen, buitendienst, efficiënt werken, etc. Dat past ook bij onze aanpak: we kijken breder dan alleen onze software en willen onze klanten en niet-klanten daarin meenemen. Als we elkaar over een jaar weer spreken, dan hoop ik dat ik kan zeggen dat we, ondanks dat alles groter, sneller en beter is geworden, het hele jaar de controle hebben behouden!

Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust contact met ons op!

Hoe zit het met
jouw workflow?

Wil je weten hoe we de workflow van jouw organisatie kunnen verbeteren? Neem dan contact met me op en ik kom graag jullie organisatie bekijken!

Bas Otting
+31 88 000 65 00 bas@way2connect.nl